Remco leest: Bezieling en kwaliteit in organisaties – Daniel Ofman

Iets ‘willen’ zorgt voor de vonk om aan de gang te gaan; iets ‘kiezen van binnenuit’ zorgt voor de brandstof om het resultaat te realiseren.

Korte inhoud
Bezieling en kwaliteit in organisaties van Daniel Ofman is een pleidooi voor het scheppend vermogen van zowel mensen als organisaties: ook de organisatie is een levend organisme. Dat vraagt om een respectvolle benadering, gericht op gezonde groei, met grote aandacht voor relaties en verbindingen op alle niveaus. Het herkennen en ontwikkelen van kernkwaliteiten is daarbij een onmisbaar hulpmiddel, dat zich in de afgelopen 25 jaar echt heeft bewezen. Dat hebben inmiddels wereldwijd meer dan 150.000 lezers en cursisten ervaren.

Als mensen veel praten in termen van ‘moeten’, betekent dit dat men eigenlijk zegt dat men gedwongen wordt, ofwel dat men machteloos is.

Auteur
“Daniel Ofman is managementcoach en oprichter van het adviesbureau Core Quality. Hij ontwikkelde het veelvuldig gebruikte kernkwadrant en schreef het succesvolle boek Bezieling en kwaliteit in organisaties, dat in het Duits, Engels, Deens en Russisch werd vertaald.”

Remco leest
Dit boek trok me aan door de beschrijving; de kernkwadranten spreken me heel erg aan, die kende ik al vanuit trainingen op het werk. Het intrigeert me hoe je sterke punten ook je zwakke punten kunnen zijn en dat bijvoorbeeld dingen die je frustreren vaak ook weer in relatie staan tot je sterke punten.
Het leek me heel interessant om me daar meer in te verdiepen en er meer over te leren.

In het boek komen dus de kernkwadranten aan bod, maar dat niet alleen: er wordt ook stilgestaan bij persoonlijke drijfveren en die van teams en hoe je doelen zo kunt formuleren dat je ze wíl behalen in plaats van dat het móet. Daarnaast is er nog veel te lezen over het managen van teams, een onderdeel wat me minder aansprak dus wat ik ook minder intensief gelezen heb.

Aan de ene kant positief dat er meer dan alleen kernkwadranten aan bod komen in dit boek, maar aan de andere kant was het méér van andere onderwerpen dan ik op basis van de beschrijving verwacht had. Niet alles was van toepassing op mijn werksituatie.
Wel is het boek heel toegankelijk geschreven en is het goed voorzien van visuele voorbeelden, waar dingen soms toch net weer wat duidelijker door werden. Het lettertype is wat aan de kleine kant, wat groter was aangenamer geweest met lezen.

Al met al wel een heel interessant boek, waar ik veel nuttige informatie uit heb kunnen halen. Een leerzame leeservaring.

Bezieling en kwaliteit in organisaties
ISBN 9789021566917 – Uitgever: Kosmos Uitgevers – 240 pagina’s – Verschenen: december 2017 (13e druk)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.