Felle streken – Brenda Meuleman

Het was Rubens die hem gemaakt had tot de schilder die hij was […]
Dit grote werk was een bekroning, niet alleen van Antonies meesterschap – zijn naam zou aan dit project worden verbonden – maar ook van hun jarenlange samenwerking.

Korte inhoud
Najaar 1620. Antonie van Dyck, kunstschilder en voormalig wonderkind, is uitgegroeid tot een van de meest vermaarde schilders van Antwerpen. Hij werkt als hoofdassistent van Peter Paul Rubens aan een eervolle opdracht, die hem nog meer naamsbekendheid zal geven. Toch staat hij op het punt zijn leermeester, mentor en in zekere zin de vaderfiguur aan wie hij zijn ontwikkeling grotendeels dankt, te vertellen dat hij afscheid van hem neemt en de opdracht onvoltooid achterlaat. Antonie vertrekt naar Londen om te schilderen aan het hof van de excentrieke King James.
Hij laat niet alleen Rubens achter, maar ook zijn familie. Vanwaar die haast? Waarom brengt hij de achterblijvers zo in moeilijkheden? En waartoe leidt dit alles?

Vandaag is alles anders. Gaat hij naar hém toe. Om te vertellen dat hij ermee stopt.

Auteur
“Brenda Meuleman (1972) studeerde bedrijfscommunicatie en kunstgeschiedenis, waarbij ze zich toelegde op de klassieke oudheid. Haar debuut, Het verraad van Julia, verscheen in 2016.”

Deze overtocht markeert een frisse start. […]
Hij zou het willen uitschreeuwen van vreugde.

Mijn mening
Wat geniet ik altijd van de mooie historische romans van Ambo Anthos! Echt een grote liefde. Het debuut van Brenda Meuleman, Het verraad van Julia, vond ik heel indrukwekkend. Wat vond ik van haar tweede historische verhaal?

De Antwerpse schilder Antonie van Dyck (17e eeuw) was een wonderkind. Hij kon al jong heel goed tekenen en werd met zijn 12 jaar de jongste leerling van Peter Paul Rubens. Algauw klom hij op tot meester en kon hij bijna beter schilderen dan zijn leraar. Een streber; nooit tevreden, het kon altijd beter…
Rubens en Van Dyck krijgen op een dag een hele grote opdracht, een bekroning op hun samenwerking, en uiteraard stemt Antonie toe. Maar dan ineens halverwege het project vertelt hij Rubens dat hij het niet af kan maken en naar Londen vertrekt om daar aan het hof te gaan schilderen. Een kans die hij niet kan laten schieten om verder te komen in zijn carrière, zegt hij. Maar er is duidelijk meer aan de hand…
Waar vlucht hij voor? En beseft hij wat hij de mensen die hij achterlaat – Rubens die als een vader voor hem was, zijn zussen – daarmee aandoet?

Dit verhaal is van de eerste tot en met de laatste bladzijde meeslepend. Echt weer zo’n boek waarin ik niet kon stoppen met lezen. Ik werd door Brenda helemaal meegevoerd het verleden in, waar alles in geur en kleur tot leven kwam door haar mooie uitgebreide omschrijvingen. Het verhaal van Antonie van Dyck voelde zo levensecht! Ik leefde echt mee met hem; zijn pijnlijke verleden, zijn innerlijke strijd (ook al was ik ook woedend om wat hij deed!), de moeite die het hem als introvert kost om erbij te horen in Londen, de moeilijke beslissingen die hij moet nemen, ondertussen maar steeds zijn passie voor schilderen volgend… Het verhaal raakte me op meerdere momenten heel erg. En wat zo bijzonder is: dit verhaal gaat maar over een klein deel van het leven van de beroemde schilder. En dan toch zó meeslepend, boeiend en compleet voelend. Heel erg knap gedaan.
Ik heb weer intens genoten van deze reis naar het verleden! Dank je wel voor weer een prachtig verhaal, Brenda!

Felle streken
ISBN 9789026340857 – Uitgever: Ambo Anthos – 270 pagina’s – Verschenen: oktober 2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *