Gastblog: Steen voor steen – David C. Robertson

Steen voor steen
Mijn man Remco was dit boek aan het lezen en deelde dat (tijdens #thereadingchallenge) op Instagram, waar hij vervolgens door Ynnovate werd gevraagd er een review over te schrijven als hij hem uit had. En toen leek het mij wel leuk als hij die review ook even op mijn blog plaatste πŸ™‚ Dus voor het eerst op biebmiepje.nl: een gastblog!

Dit is wat Remco van Steen voor steen vond:

β€œSteen voor steen vertelt het fascinerende verhaal achter LEGO. Het laat zien hoe het bedrijf erin slaagt om met een gedisciplineerde aanpak creativiteit te bevorderen en zo een van de opmerkelijkste bedrijfstransformaties van de afgelopen jaren te realiseren.”

Toen ik bovenstaande las op de achterkant van het boek was mijn interesse meteen gewekt, niet alleen was ik vroeger helemaal gek van LEGO (nu eigenlijk nog steeds) maar sinds eind vorig jaar ben ik als Ynnovator ook in staat groepen te begeleiden in een creatief proces, wat er ook verrassend gestructureerd aan toe gaat.

Het boek begint met een stukje historie van het merk LEGO. Hoe het bedrijf zich transformeerde van een (houten) speelgoedmakerij tot het miljoenenbedrijf dat de meeste wel kennen, om vervolgens stil te staan bij hoe het allemaal mis dreigde te gaan.

Hierna volgt een stuk met als ondertitel β€œbrokstukken van op hol geslagen innovatie”, hierin wordt de periode beschreven waarin innovatie voorop stond. In deze periode was er echter geen duidelijk doel, ja het doel was innoveren maar zonder duidelijk visie. Dit visieloze innoveren bleek echter nog desastreuzer voor het toch al kwakkelende LEGO.

Uiteindelijk wordt beschreven hoe innovatie, mits juist toegepast, er toch voor heeft gezorgd dat LEGO succesvoller is dan ooit. Waarbij bleek dat mijn minst favoriete serie van LEGO, Bionicle, niet alleen verantwoordelijk was voor het feit dat LEGO het hoofd boven water kon houden op financieel gebied maar stonden de processen van deze tak van LEGO ook model voor hoe de rest van de organisatie nu is ingericht.

Al met al vond ik het een geweldig boek, met name door de mix tussen mijn favoriete (speelgoed) merk aan de ene kant en de bedrijfsvoering/innovatie aan de andere kant. Van beide onderwerpen heb ik dan ook het nodige opgestoken.

Steen voor steen
ISBNΒ 9789400502192 – Uitgever: Lev. boeken – 304 pagina’s – Verschenen: september 2013 – Originele titel: Brick by brick – Vertaald door: Marike Groot en Sander Brink
O.a. verkrijgbaar bij Bruna

Delen is lief

0 thoughts on “Gastblog: Steen voor steen – David C. Robertson

  1. Lego, ach ja, wie is er niet groot mee geworden? (oeps, hoort deze slogan bij een ander merk? πŸ™‚ ) Ik neem zelf veels te weinig tijd om non-fictie boeken te lezen, terwijl juist door dit soort boeken je interessante kijkjes achter de schermen krijgt en daardoor beter begrip van wat er allemaal bij zo’n groot concern komt kijken (en hoe je dat op koers houdt). Remco, dank je wel voor dit inspirerende gastblog!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *